09 jun

Zuivel vervangers, wat zijn de verschillen?

Zuivel vervangers

Ben je overgestapt naar een plantaardige levensstijl? Dan ben je vast op zoek naar zuivel vervangers. Het grote voordeel is dat je geen aanpassingen hoeft te maken in je huidige voedingspatroon. Je kunt zuivel heel makkelijk vervangen door plantaardige melk. Je kunt dus gewoon je favoriete ontbijt blijven eten. Er zijn heel veel verschillende zuivel vervangers. In deze blog bespreek ik enkele soorten zuivel vervangers en de bijbehorende voedingswaarden.

Sojamelk

Sojamelk is de bekendste plantaardige melk. Het wordt gemaakt door sojabonen te weken, koken en pureren. Je zeeft al het sojapulp eruit en houdt sojamelk over. De sojamelk bevat weinig verzadigd vet, geen cholesterol maar weinig calcium. Daarom wordt er vaak calcium toegevoegd, wat ook bij deze sojamelk is gedaan. Je kunt het beste kiezen voor biologische sojamelk, zodat er geen genetisch gemanipuleerde sojabonen zijn gebruikt. De biologische sojamelk is glutenvrij, bevat 8% soja en is licht gezoet door middel van agavesiroop. Het calcium is afkomstig van algen.

Sojamelk calcium

Amandelmelk

Amandelmelk wordt op dezelfde manier als sojamelk gemaakt. Amandelmelk bevat ook weinig cholesterol en heeft een nootachtige smaak en romige textuur. Ideaal voor ontbijtjes, smoothies en gebak. De amandelmelk is biologisch en glutenvrij. Deze melk is ongezoet en bevat 6,5% amandelen. Dit is veel meer dan het percentage amandelen dat in veel huismerken van supermarkten wordt gebruikt.

Amandelmelk ongezoet

Boekweitmelk

Boekweit wordt vaak beschouwd als een graan, maar dat is eigenlijk niet. Boekweitmelk is daarom een glutenvrije melk. Bovendien is de biologische melk laag in cholesterol en bevat 15% boekweit.

Boekweitmelk

Rijstmelk

Rijstmelk wordt gemaakt door de volle rijstkorrel te koken, pureren en te filteren. Aan de biologische rijstmelk is geen suiker toegevoegd. Bovendien is hij glutenvrij en bevat 14% rijst. De van nature aanwezige suikers komen tot stand door rijstfermentatie.

Rijstmelk

Havermelk

De havermelk is gemaakt van volkoren haver, bevat geen toegevoegde suiker en is vetarm. Er zit 15% volkoren haver in. Ook in deze melk zijn de van nature aanwezige suikers afkomstig van haverfermentatie.

Havermelk

Speltmelk

De speltmelk is gemaakt van spelt die in Italië op biologische wijze is verbouwd. De melk bevat geen toegevoegde suiker. De biologische speltmelk bevat maar liefst 16% spelt.

Speltmelk

Vergelijking voedingswaarden

In de tabel hieronder kun je de verschillende zuivel vervangers met elkaar vergelijken. Zoals je kunt zien zit in vergelijking met dierlijke melk in sojamelk de meeste eiwitten. In de amandelmelk zit het meeste vet, wat afkomstig is van de amandelen en dus gezonde vetten zijn. Alle plantaardige melken bevatten weinig verzadigd vet. Van nature zit er geen calcium in de zuivel vervangers, behalve als het er aan toegevoegd is. Dit is het geval bij de sojamelk.

  Koemelk (halfvol) Sojamelk Amandel
melk
Boekweit
melk
Rijstmelk Havermelk Speltmelk
Energie 48 kcal 47 kcal 31 kcal 47 kcal 50 kcal 48 kcal 57 kcal
Eiwitten 3,5 g 3 g 0,8 g 1 g <0,5 g <0,5 g 0,8 g
Vet 1,5 g 1,3 g 2,9 g 1 g 1,1 g 1,3 g 1,1 g
Waarvan verzadigd 1 g 0,2 g 0,3 g 0,1 g 0,1 g 0,2 g 0,1 g
Koolhydraten 5 g 5,5 g 0,2 g 8 g 9,9 g 8,4 g 10,5 g
Waarvan suiker 5 g 4,8 g 0,2 g 4 g 7,1 g 5,6 g 5,5 g
Voedingsvezels 0 0,8 g 0,6 g 1 g <0,5 g <0,5 g 0,9 g
Zout 0,1 g 0,09 g 0,09 g 0,08 g 0,07 g 0,13 g 0,08 g
Calcium 120 mg 120 mg

Wat is jouw favoriete zuivel vervanger?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *