23 dec

Alle ins en outs van seitan

Wat is seitan

Wat is seitan? Seitan is een veelzijdige vleesvervanger, koolhydraatarm en eiwitrijk, ideaal dus om mee te koken. Seitan komt oorspronkelijk uit Japan, waar het al honderden jaren op traditionele wijze wordt bereid. In de Westerse vegetarische en veganistische keuken wordt het tegenwoordig ook steeds vaker gebruikt. Wat het precies is en wat je er mee kunt lees je in deze blog.

Hoe het wordt gemaakt

Seitan wordt gemaakt door tarwemeel te mengen met water, waardoor je een deeg krijgt. Door dit deeg uit te spoelen met water, houd je het tarwe-eiwit over. In feite spoel je het zetmeel eruit en houd je gluten over. Dit wordt in bouillon of sojasaus gekookt, zodat het een neutrale, hartige smaak krijgt. Seitan kan ook van speltmeel gemaakt worden.

Tarwemeel

De perfecte vervanging van vlees

In de vegetarische en veganistische keuken wordt seitan gegeten als vleesvervanger. Door de stevige textuur heeft het namelijk iets weg van vlees. Omdat seitan een neutrale smaak heeft, kan je het op elke gewenste manier marineren. Het zal tevens de smaak van het gerecht opnemen. Seitan is dus een veelzijdige vleesvervanger, waar je eindeloos mee kunt variëren.

De bereiding van seitan

Seitan is heel gemakkelijk te bereiden, omdat je het alleen maar hoeft op te warmen. Het is in verschillende vormen te verkrijgen, zoals in stukken, plakken of gehakt, waardoor je het in elk gewenst gerecht kunt toevoegen. Je kunt het als kleine stukjes door de soep of als gehakt door pasta gerechten doen. Daarnaast kun je seitan, door de stevige textuur uitstekend grillen of op de barbecue bereiden. Het behoudt ook zijn textuur, waardoor je het prima kunt stoven in stoofschotels.

Is seitan gezond?

Seitan is een gezond alternatief voor vlees. Het bevat namelijk geen cholesterol, is vetarm en rijk aan eiwitten. Het eiwitgehalte is best hoog, namelijk tussen de 20 en 25%. Dit is zelfs hoger dan het eiwitgehalte in tofu. De eiwitten in seitan zijn bovendien gemakkelijker verteerbaar dan de eiwitten in dierlijke producten. Let er wel op dat seitan geen vitamine B12 bevat en je het daarom in een gevarieerd eetpatroon moet eten, om alle benodigde voedingsstoffen binnen te krijgen.

Hoe bereid jij seitan het liefst? Mocht je inspiratie nodig hebben, bekijk dan deze recepten met seitan. Mocht je seitan willen aanschaffen, dat kan natuurlijk ook!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *