17 mrt

Waarom het gezond is om als veganist noten te eten

Veganist noten walnoten

Dat een veganistische levensstijl gezond voor je is, is geen verrassing. Minder verzadigde vetzuren, cholesterol en antibiotica. Meer vitamines, voedingsvezels en antioxidanten. Doordat je geen dierlijke producten meer eet, ga je op zoek naar goede alternatieven. Een erg gezond alternatief zijn noten. Lees gauw verder waarom je als veganist noten zou moeten eten om niks te kort te komen.

Plantaardige bron voor eiwitten

Veganisten krijgen geen dierlijke eiwitten meer binnen. Gelukkig zitten er in noten ook veel eiwitten. Vooral amandelen en pistachenoten zijn rijk aan plantaardige eiwitten. In amandelen zit 22 g eiwitten en in pistachenoten 24 g eiwitten per 100 gram.

Amandelmelk

Noten zitten boordevol calcium

Doordat je geen zuivelproducten meer eet, krijg je op die manier ook geen calcium binnen. Wat veel mensen niet weten is dat in noten ontzettend veel calcium zit. Zo zijn amandelen een uitstekende calciumbron. Amandelen bevatten het hoogste gehalte aan calcium, namelijk 250 mg per 100 gram. Dat is 25% van de dagelijks aanbevolen hoeveelheid. Andere noten zoals cashewnoten bevatten tussen 31 mg en hazelnoten 220 mg per 100 gram.

Walnoten voor Omega-3

Ons lichaam kan zelf geen omega-3 vetzuur, alfa-linoleenzuur (ALA), aanmaken. Het alfa-linoleenzuur wordt na inname door enzymen omgezet in belangrijke vetten die ons onder meer beschermen tegen hart- en vaatziekten en het cholesterolgehalte in het bloed verlagen. Walnoten zijn één van de weinige plantaardige bronnen van omega-3 vetzuren. In walnoten zit 8,7 gram omega-3 per 100 gram.

Selenium

Selenium werkt als antioxidant en het helpt zware metalen minder giftig te maken. Bovendien beschermt selenium rode bloedlichaampjes en cellen tegen beschadiging en het is ook belangrijk voor een goede werking van de schildklier. Het gehalte aan selenium varieert tussen verschillende noten. Omdat je als veganist geen dierlijke producten eet, kun je selenium uit noten halen. Vooral paranoten bevatten veel selenium.

Paranoten

Noten leveren dus veel gezondheidsvoordelen, zoals plantaardige eiwitten, calcium en Omega-3 vetzuren. Daarnaast zitten in noten belangrijke vitamines en mineralen zoals vitamine B1, vitamine E, zink en ijzer. Verder leveren ze veel onverzadigd vet. Door al deze positieve effecten is het eten van ongezouten noten of het drinken van plantaardige notenmelk een goede veganistische keuze.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *