21 mrt

Vietnamese springrolls met pindadipsaus

Recept voor springrolls

Heb je lentekriebels? Duik de Aziatische keuken in en bereid dit recept voor springrolls. Deze springrolls zijn naar traditioneel recept, dus je waant je echt even in Vietnam.

Hoofdgerecht | 4 personen | 212 kcal

Ingrediënten:

Voor de springrolls:
– 100 g tofu tamari
– 1 tl kokosolie
– Snufje versgemalen zwarte peper
– 15 ml soja saus
– 50 g radijs
– 75 g mango
– 60 g taugé
– 80 g komkommer
– 120 g wortel
– Handje veldsla
– 1 cm verse gember
– 2 tl witte wijnazijn
– 2 tl limoensap
– Paar takjes munt
– 8 vellen rijstpapier
Voor de pindadipsaus:
– 1 teentje knoflook
– 2 el pindakaas
– 2 el sojasaus
– 1 tl kokosbloesemsuiker
– Snufje chilipoeder
– 60 ml kokosmelk
– 1 tl limoensap

Bereiden:

  1. Pel en snijd de knoflook fijn. Snijd de limoen doormidden en pers de vrucht uit.
  2. Doe alle ingrediënten voor de saus in een droge koekenpan en bak de saus gedurende een halve minuut op middelhoog vuur. Laat de saus afkoelen.
  3. Maak de wortels schoon en snijd deze in lange reepjes. Rasp de verse gember.
  4. Voeg de gember, witte wijnazijn en het limoensap toe aan de wortel en laat dit intrekken.
  5. Snijd de tofu in lange reepjes en bak deze in de kokosolie goudbruin en knapperig. Doe er de peper bij en blus af met de soja saus. Laat de tofu afkoelen.
  6. Snijd ondertussen de mango en komkommer in lange repen. Snijd de radijsjes in plakjes.
  7. Leg de taugé, veldsla en de verse munt blaadjes ook alvast klaar.
  8. Dompel een rijstvel in heet water gedurende 30 seconden totdat het vel helemaal zacht is.
  9. Haal het vel uit het warme water en leg het op een natte theedoek. Beleg de springroll met alle ingrediënten. Rol de springroll tot halverwege op, vouw de zijkanten naar binnen en rol de springroll helemaal op.
  10. Vul zo ook de andere rijstvellen. Leg de gemaakte springrolls niet tegen elkaar aan en het liefst op een gladde ondergrond, zoals een bord.
  11. Serveer de springrolls met de pindasaus.

Voedingswaarden (per persoon):

– Energie: 212 kcal
– Eiwit: 7 g
– Koolhydraten: 19 g
-Waarvan suikers: 7 g
– Vet: 11 g
– Waarvan verzadigd: 4 g
– Vezels: 5 g

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *