04 nov

Veganistisch eten, hoe doe je dat?

Veganistisch eten sojabonen

Er wordt regelmatig gedacht dat veganistisch eten saai en smaakloos is, maar dit is alles behalve waar. Misschien is het als startende veganist in het begin even wennen hoe je lekker kunt koken zonder vlees en andere dierlijke ingrediënten. Maar met de vele plantaardige mogelijkheden en vervangers die er tegenwoordig zijn, is het heel makkelijk om heerlijke veganistische recepten op tafel te zetten. 

Veganize jouw recepten

Ben je overgestapt op een veganistische levensstijl dan hoort daar veganistisch eten bij. Dit klinkt moeilijker dan het is. Je hoeft namelijk geen nieuwe recepten te bedenken, maar je kunt bestaande recepten heel gemakkelijk ‘veganizen’. Oftewel van een origineel recept met dierlijke ingrediënten een plantaardige variant maken. Hoe je dit doet, lees je hieronder.

Vlees weglaten of vervangen

Het veganiseren van een recept of gerecht doe je ten eerste door het vlees weg te laten. In sommige gevallen mis je een stukje vlees niet eens. Neem in de plaats van vlees een vleesvervanger, zoals een heerlijke falafelburger. Soms is een gerecht niet compleet zonder de textuur van bijvoorbeeld kip of gehakt. In deze gevallen zijn er vele opties, zoals sojabrokken, seitanstukjes, vegan gehakt of tempeh die je kunt gebruiken om te marineren. Zo kun je toch nog gerechten zoals saté, hachee of chili con carne blijven eten.

Spice it up

Specerijen en kruiden zijn ook plantaardig, dus de aanname dat veganistisch eten smaakloos is, is bij deze ook verledentijd. Je kunt net zo lekkere maaltijden bereiden als met dierlijke ingrediënten. Veganistisch eten hoeft niet flauw te zijn, je kunt het prima op smaak brengen met je favoriete kruiden of specerijen.

Geen zuivel

Tot slot, vervang je originele recepten met zuivel voor een plantaardig alternatief. Voor elk zuivelproduct is wel een vervanging te bedenken. Kookroom kun je namelijk vervangen door een plantaardig alternatief. Melk, yoghurt, kaas, noem het maar op of er is een veganistische variant voor. Voor melk zijn al diverse varianten zoals spelt-, amandel-, haver-, of sojamelk, die je in plaats van koeienmelk kunt gebruiken. Zelfs eieren zijn te vervangen, waardoor je quiches niet van je vegan menu hoeft te schrappen.

Jouw ervaring

Nu heb je alle handvaten om veganistisch te eten en recepten plantaardig te maken. Je kunt dus net zo lekker blijven eten als je al deed, maar dan zonder dierlijke producten. Hoe ervaar jij het om veganistisch te eten?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *