18 aug

Pompoentajine met abrikozen en muntcouscous

Pompoentajine_met_abrikozen_en_muntcouscous

Ben je gek op Marokkaans eten? Dan is deze pompoentajine met gedroogde abrikozen een echte aanrader.


Hoofdgerecht     | 4 personen     | 367 kcal

Ingrediënten:

– 300 g pompoen
– 1 rode ui
– 1 teentje knoflook
– scheutje olijfolie
– 2 tl ras-el-hanout
– 100 g gedroogde abrikozen (ongezwaveld)
– 250 ml water
– 265 g kikkererwten
– 1 el sesamzaad
– 150 g couscous
– 1/4 tablet groentebouillon
– een paar takjes verse munt

Bereiden:

  1. Schil de pompoen, verwijderd de zaden en draderige binnenkant en snijd in blokjes.
  2. Snijd de ui en de knoflook fijn. Verhit de olijfolie in de hapjespan en fruit de ui en knoflook enkele minuten.
  3. Voeg de ras-el-hanout en de pompoen toe en bak een paar minuten mee. Voeg het water toe en breng aan de kook. Laat 10 min. op middelhoog vuur met de deksel op de pan stoven.
  4. Laat de kikkererwten uitlekken en snijd de abrikozen fijn.
  5. Haal de deksel van de pan en voeg de kikkererwten en de gedroogde abrikozen toe.
  6. Bereid de couscous volgens de aanwijzingen op de verpakking. Voeg een ¼ blokje groentebouillon toe en roer goed door elkaar. Snijd de munt blaadjes fijn en voeg toe aan de couscous.
  7. Verhit een droge koekenpan en rooster het sesamzaad goudbruin. Laat afkoelen.
  8. Bestrooi de pompoentajine met het sesamzaad en serveer met de frisse couscous.

Tip:

Deze pompoentajine is heerlijke met falafel burgerszoete aardappel falafel balletjes of harissaballetjes.

Voedingswaarden (per persoon):

– Energie: 367 kcal
– Eiwit: 12 g
– Koolhydraten: 54 g
– Waarvan suikers: 16 g
– Vet: 9 g
– Waarvan verzadigd: 1 g
– Vezels: 10 g

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *